درباره ی هنر منبت کاری چه می دانید؟

یکی از ظریف ترین هنر منبت کاری می باشد. با استفاده از این هنر با تلفیق حوصله و دست هنرمندان محصولاتی با ارزش خلق می شود. استادان هنر منبت کاری با استفاده از ابزار فلزی ذهنیات خود رار با نقوش اسلیمی و …. روی چوب کنده کاری می کنند. اگر می خواهید با این هنر و صنایع دستی که از این هنر به دست می آید آشنا شوید در ادامه مقاله با نویسندگان کاخ عروس همراه شوید.

آینه و شمعدان کاخ عروسفروشگاه اینترنتی کاخ عروس با بیش از 50 سال سابقه درخشان در زمینه تولید انواع آینه شمعدان اعم از آینه شمعدان قلم زنی و آینه شمعدان طرح نقره یکی از بزرگ ترین فروشگاه های خرید اینترنتی در این زمینه می باشد. شما می توانید با خیال راحت و اعتماد کامل محصول مورد نظر خود را بخرید و یا به صورت سفارشی بسازید.

شما میتوانید با رفتن به بخش فروشگاه محصولات ما، انواع و اقسام آینه شمعدان ها را با قیمت های مناسب و ارزان انتخاب کرده و خریداری نمائید.

فهرست مطالب

هنر منبت کاری چیست؟

هنر منبت کاری، یکی از هنرهای اصیل و خاص ایران می باشد که  به خوبی توانسته چشم هر انسان با ذوق و هنر دوستی را در سراسر جهان، به خود خیره کند. منبت کاری ،جزو صنایع دستی ایران محسوب می‌شود و نوع اصیل و نفیس آن، به وسیله‌ی کنده‌‌کاری و حکاکی بر روی چوب  طبیعی و توسط هنر دست انسان صورت می‌گیرد. به زبانی دیگر باید گفت، نوع اصلی منبت کاری،این است که نقش ها بر روی چوب و توسط دست ساخته می‌شود، نه به وسیله‌‌ی ماشین و نه بر روی وسیله‌ای به غیر از چوب طبیعی! در ادامه این مقاله قصد داریم راجع به این هنر ارزشمند و با اصالت ایرانی، بیشتر با شما سخن بگوییم و خیلی جزئی تر به معرفی آن بپردازیم.

چوب مورد استفاده در منبت کاری

بهتر است بدانید چوبی که در این هنر مورد استفاده قرار می گیرد باید بتواند استحکام و زیبایی خود را  هنگام کنده کاری حفظ کند پس لازم است تا در انتخاب چوب سختگیرانه تر عمل کرد. چوب استفاده شده باید فشرده و محکم باشد و باید دقت کرد استفاده از چوب های نرم با بافت نه چندان سخت جایی در منبت کاری ندارد. در این قسمت یکسری از چوب ها از بقیه کاربرد بیشتری در ساخت اثرهای هنری منبت کاری دارند. چوب های مورد استفاده در منبت کاری شامل موارد زیر می باشد :

  • چوب گردو
  • چوب گلابی
  • چوب چنارف نارون
  • چوب راش
  • چوب تبریزی
  • چوب نراد یا سفید روسی

ویژگی انواع چوب های منبت کاری 

  1. منبت کاری بر روی چوب و سازه های بسیار دقیق و ریز است مثل : چوب گلابی، شمشاد و عناب که بسیار مناسب این کار هستند. چوب ازاد از نظر ساختار و تراکم بسیار محکم و سخت است اجرای منبت بر روی این چوب بسیار مشکل هست ولی چنانچه به دنبال ساخت یک کار ماندگار هستید و تجربه خوبی در منبت کاری دارید پیشنهاد می شود که یک بار منبت بر روی این چوب را امتحان کنید.
  2. چوب نراد یا سفید روسی چوب نرم و سبک برای منبت کاری است این چوب در همه استان های کشور فراگیر نیست به همین منظور حتی در گذشته کم تر کسی اجرای منبت بر روی این چوب را می پذیرفت.
  3. چوب های بلوط، راش و گردو از پرمصرف ترین چوب ها در منبت هستند بعضی منبت کارها حتی بر روی پوست درخت هم مربع اجرا می کنند. البته برای اجرای این سبک از منبت باید تجربه بسیار زیادی استادان داشته باشند.
انواع چوب مورد استفاده در هنر کاری
انواع چوب مورد استفاده در هنر کاری

منبت کاری خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اصولا کار منبت باید بی عیب و نقص باشد.موارد زیادی از جمله: جنس چوب، صاف بودن چوب، انتخاب طرح، اجرای طرح، رنگ زمینه و رنگ طرح در اصالت منبت نقش دارند. سعی کنید چوبی که انتخاب می‌کنید دوام بالایی داشته باشد تا اثر منبتی که خلق می‌کنید بی عیب و نقص باشد.

توجه کنید که چوب مورد استفاده چوب باخته نباشد.

چوبی که موجودات ریز و ذره بینی در آن لانه کرده باشند و به عبارت دیگر پوسیده یا در حال پوسیدن باشد چوب باخته می گویند. پس توجه کنید که چوبی که با آن اثر هنری ساخته شده است چوب باخته و در حال پوسیدن نباشد.

بر روی اثر منبت کاری شده لایه محافظتی زده شده باشد.

هنرمندان منبت کار برای حفظ اثر هنری چوبی خود پس از اتمام کار از لایه های محافظتی جهت حفظ چوب از مواردی که باعث پوسیدگی آن می شود استفاده می کنند. توجه کنید که تمام قسمت های اثر هنری به لایه محافظتی آغشته شده باشد.

هرگونه فضا و سوراخی در چوب باید از جنس خود چوب پر شود.

در صورتی که فضاهایی از اثر هنری چوبی دچار خلل و فرجی باشد هنرمند باید با موادی از جنس خود چوب مانند خاک اره، آن فرورفتگی ها و سوراخ ها را پر کند.

چوب هایی که برای هنر منبت کاری مناسب است عبارتنداز : چوب راش، افرا، شمشاد، گلابی و گردو. می توانید قبل از خرید محصول مورد نظر خود، از هنرمند یا فروشنده درباره نوع چوب کار شده در محصول هنری اش سوالاتی بپرسید.

پرداخت اثر منبت کاری شده به صورت کامل انجام گرفته باشد.

پس از انجام منبت کاری باید اثر هنری چوبی را به کمک سوهان و سنباده کاملاً پرداخت و سطوح را نرم و یکدست  و صاف نمود. در غیر این صورت ممکن است قسمت های تیز و برنده که روی چوب در پی شکل دهی طرح و نقش ایجاد شده، آسیب‌های احتمالی را به دنبال داشته باشد.

محصولات منبت کاری 

در ادامه چند نمونه از محصولات پر طرفداری که توسط این هنر ایجاد شده اند را معرفی می کنیم.

منبت کاری

کاسه و بشقاب منبت کاری شده

منبت کاری

گل منبت کاری شده

6 عدد ملاقه منبت کاری شده روی چوب

قاشق منبت کاری شده

تابلو منبت کاری شده از چوب با طرح سیمرغ

تابلو گل و مرغ منبت کاری شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!

توجه!

به علت نوسانات قیمت در بازار، تمامی قیمت ها نامعتبر می باشد!
لطفا قبل از ثبت سفارش قیمت محصول را استعلام بگیرید.