نماد اصلی وسایل سفره هفت سین چیست؟

نوروز 1401 بر شما مبارک! همیشه یکی از مهم ترین دغدغه و چالش های خانم های خوش سلیقه و خوش ذوق در روزهای پایانی سال، انتخاب وسایل سفره هفت سین و چیدمان سفره به بهترین و زیباترین شکل ممکن است. معمولا ما ایرانیان نوروزی را بدون سفره هفت سین به خاطر نمی آوریم چراکه چیدمان این سفره از قدیم جز عناصر جداناپذیر تحویل سال ما بوده است. به همین دلیل مجموعه کاخ عروس قصد دارد در این مطلب به شما ایده های فوق العاده منحصربه فردی را بدهد تا متفاوت ترین سفره هفت سین خود را تجربه کنید. پس از شما دعوت می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

فلسفه سفره هفت چیست؟

در آیین باستان، ایرانیان برای هر جشنی، سفره و یا خوانی پهن می کردند و در آن انواع خوراکی ها را قرار می‌دادند. از آنجایی که نوروز یکی از مهم ترین جشن های ایران باستان محسوب می‌شود، سفره نوروزی و یا همان سفره هفت سین اهمیت و زیبایی دیگری دارد. هفت سین ایرانی بر پایه عدد هفت بناشده است و برای چیدمان آن از هفت میوه که اول اسم آن ها با «سین» شروع می‌شود، استفاده می‌کنیم. این هفت سین عبارت اند از سنجد، سماق، سرکه، سیب، سیر و سمنو.

هفت شین یا هفت سین؟!

 جالب است بدانید در برخی از منابع تاریخ ایرانی قدیمی، صحبت از هفت شین به میان می‌آید. هفت شین که شامل شهد، شمع، شراب، شیرینی، شقایق، شمشاد و شربت است. اما در دوره ساسانیان و ظهور اسلام در ایران از آنجایی که شراب در اسلام حرام اعلام شده بود، شراب از سفره هفت سین ایرانیان کنارگذاشته شد و همزاد شراب یعنی ” سرکه ” جایگزین آن در سفره های رنگی نوروز شد و نام هفت شین به هفت سین تغییر پیدا کرد.

حالا چرا هفت سین ؟!

در ایران باستان و قدیم عدد هفت به نام امرداد به معنای جاودانگی و زندگی معروف است و به همین دلیل این عدد را به عنوان یک عدد خوش یمن و نیک می دانند. اگر کمی با دقت به داستان ها و تاریخ گذشته ایران کهن مانند هفت خان رستم، هفت اقلیم، هفت آسمان، هفت پیکر، هفت شهر عشق در عرفان و هفت رنگ رنگین کمان نگاه کنیم، متوجه می شویم که عدد هفت برای ما ایرانیان خیلی ارزشمند است. همچنین عدد هفت در دین اسلام و قرآن نیز، یک عدد مبارک محسوب می شود؛ همانطور که تعداد اولین قاریان هفت و حج هفت مرحله دارد.

سفره هفت سین به سبک قاجاریه

وسایل سفره هفت سین

همانطور که می دانید وسایل سفره هفت سین با مفهوم خاصی در سفره هفت سین به کار برده می‌شوند که هرکدام ارزش معنوی مخصوص به خود را دارند. اما علاوه بر هفت سین که در تاریخ باستانی ما آمده است، وسایل دیگری هم در سفره قرار می گیرند که بدون آنها سفره هفت سین نوروز کامل نیست. ما در ادامه تک تک وسایلی را که باید در سفره هفت سین داشته باشید، به شما معرفی می کنیم.

آینه شمعدان سفره هفت سین

آینه، نماد شفافیت، پاکی و صداقت است. آینه در سفره هفت سین بدین جهت قرار می گیرد تا اهمیت صداقت و درستکاری را یادآوری کند. معمولا آینه را در بالای سفره قرار میدهند. آینه، نور را بازتاب و منعکس می‌کند و ما همیشه از انعکاس نور در آینه شمعدان هفت سین برای زیبایی و جلوه بیشتر سفره استفاده می کنیم. با وجود آینه در سفره، ما احساس بزرگی بیشتری می کنیم و برای زیبایی بیشتر آن، بهتر است متناسب با سایر وسایل سفره خریداری کنید. تنوع انواع آینه شمعدان سنتی، آینه شمعدان میناکاری، آینه شمعدان قلم زنی و یا مدرن دست شما را برای انتخاب باز می گذارد.

آینه شمعدان در سفره هفت سین نوروز

شمعدان سفره هفت سین

شاید شمع یکی از آخرین گزینه های وسایل سفره هفت سین خیلی از افراد به شمار برود اما برای خانم های خوش سلیقه جز اولویت هاست. نور شمع، زیبایی سفره شما را چندین برابر می‌کند مخصوصا اگر یک جفت شمع استوانه ای همرنگ با سایر لوازم هفت سین انتخاب کرده باشید. همچنین اگر طرفدار سفره های باستانی و قدیمی هفت سین هستید، می‌توانید از شمعدان شاه عباسی برای گذاشتن در سفره استفاده کنید. راستی برخی از این شمع ها معطر و خوش بو هستند و علاوه بر زیبایی، رایحه خوشبویی هم در فضا ایجاد میکند.

شمعدان شاه عباسی

قرآن سفره هفت سین

بعد از ظهور اسلام در ایران و مسلمان شدن ایرانیان، قرآن کریم مهم ترین و باارزش ترین چیزی است که در سفره های هفت سین ما دیده می‌شود. قرار دادن قرآن بر روی سفره هفت سین مختص به مسلمانان می باشد. همان طور که مسیحیان انجیل، یهودیان تورات و زرتشتیان اوستا را بر سر سفره خود میگذارند. بستگی به اعتقادات هر قوم دارد و نماد از همواره به یاد خدا بودن و یاری جستن از اوست. رسم گذاشتن قاب و قرآن در سفره بر این دلیل است که بزرگتر خانواده قبل تحویل سال، چند سوره از قرآن کریم را تلاوت می‌کند تا سال جدید را با توکل برخدا شروع کنیم. 

قرآن نقره ای طرح محراب

سفره هفت سین

حالا که قرار است یک جشن باستانی داشته باشیم، نظرتان چیست که همه عناصر آن را ایرانی انتخاب کنیم؟ از زمان های دور رسم براین بوده است که سفره هفت سین را سفره ترمه و دارای نقش و نگارهای زیاد و رنگارنگ انتخاب می کردند. آیا شما هم به رومیزی ترمه علاقه دارید؟ یا عاشق آن هستید ؟ حق دارید. این پارچه ی ارزشمند با نقش های زیبای بته جقه‌اش، بسیار چشمگیر و دوست داشتنی است و یک انتخاب عالی برای کسانی است که می خواهند سفره هفت سین خود را به سبک سنتی بچینند.

سفره ترمه هفت سین

تخم مرغ های رنگی در سفره هفت سین

به قسمت بامزه سفره هفت سین می رسیم، یعنی تخم مرغ های رنگارنگ که معمولا نتیجه شور و ذوق افراد کوچک تر خانواده است. تخم مرغ های رنگی و بامزه ای که می‌تواند به تعداد اعضای خانواده شما باشد.

تخم مرغ رنگی های 7 سین

آب و ماهی

تنگ ماهی در سفره هفت سین نمادی از زندگی و برکت است که معمولا همه بچه های کوچک از دیدن آن ذوق می‌کنند و خوشحال میشوند.

تنگ ماهی سفره هفت سین

اجزای اصلی سفره هفت سین 

سیب در سفره هفت سین

سیب نماد سلامتی و تندرستی است و یکی از سین های سفره هفت سین را تشکیل می‌دهد. با قرار دادن سیب در سفره از گزند و آسیب دور می مانید. معمولا رسم است که بزرگان خانواده یعنی پدربزرگ و یا مادربزرگ، سیب را در سفره می‌گذارند چراکه همیشه این بزرگ ترها هستند که نگران سلامتی سایر اعضای خانواده هستند.

Red Apple

سیر یکی از وسایل سفره هفت سین

سیر یکی از عناصر مهم سفره هفت سین شمرده می‌شود که در گذشته نمادی از پاکیزگی محیط زیست و سلامتی بوده است. اما امروزه سیر را به عنوان نمادی از سیر بودن چشم و دل هم می دانند.

سیر سفره هفت سین

سرکه نماد پذیرش ناملایمتی های زندگی

چهارمین سین سفره هفت سین ایرانی، سرکه است که نمادی از تسلیم و رضایت در برابر پروردگار است. همواره زندگی ما انسان ها توام با مشقت و رنج است و خداوند جهان برای هر مشقت و سختی، حکمتی قرار داده است. به همین دلیل با قرار دادن سرکه در سفره هفت سین به خود یادآوری می کنیم که باید در برابر حکمت های الهی تسلیم باشیم.

سرکه هفت سین

سمنو در سفره هفت سین

از آنجایی که سمنو به جوانه های تازه گندم گفته می شود، به عنوان نمادی از زایش، برکت، پرباری و رویش گیاهان است و به طور کلی به فراوانی خوراک و غذاهای خوب اشاره می‌کند.

سمنو در سفره هفت سین

سنجد نماد دلباختگی!

در سفره هفت سین سنتی و امروزی، سنجد نماد دلباختگی، عشق و مهر شناخته می شود.

سنجد سفره هفت سین جام منقش

سماق هفت سین

نماد و چاشنی شادی و صبر و استقامت سماق است. وجود این ماده بر روی سفره هفت سین به این منظور بوده است که سال پیش رو را با نهایت شادی و استقامت در برابر سختی ها دنبال نماییم.

سماق سفره هفت سین درر جام منقش

ایده چیدمان سفره هفت سین | چگونه سفره هفت سین خود را بچینم؟

برای خرید وسایل سفره هفت سین بهتر است اول از همه ایده ی چیدمان سفره هفت سین خودتون رو انتخاب کنید تا مجبور به هزینه کردن دوباره نباشید. معمولا از آنجایی که عید نوروز یک عید باستانی حساب می‌شود، سفره هفت سین سنتی طرفدار بیشتری دارد اما به هرحال با رویکرد سبک مدرن، دست شما برای انتخاب سبک و سیاق سفره باز است. بعد از انتخاب تم و سبک سفره دیگر غصه پیدا کردن ایده را نخورید! ما در فروشگاه اینترنتی کاخ عروس به شما کمک می کنیم تا با بهترین و زیباترین سفره های هفت سین ایرانی آشنا شوید. به تصاویر زیر با دقت نگاه کنید؛ کدامیک را می پسندید؟ تمامی تصاویر زیر ایده های نابی هستند که شما می‌توانید برای نوروز 1401 خود از آن ها استفاده کنید و خاطره خوشی را در کنار خانواده خود را بوجود بیاورید.

سفره هفت سین به سبک امروزی و جدید
سفره 7 سین ایرانی در عید نوروز

پیشنهاد کاخ عروس : برای دیدن چندنمونه سفره هفت سین اینستاگرام به هایلایت هفت سین پیج کاخ عروس مراجعه کنید.

چیدمان سفره هفت سین به سبک سنتی

برای دکوراسیون سبک سنتی، چیدمان سفره هفت سین متناسب با دکوراسیون منزل انتخاب هوشمندانه و خلاقانه‌ای است. برای اینکه سفره هفت سین سنتی جلوه و شکوه خود را حفظ کند، لازم است تمامی وسایل را به شکل سنتی خریداری کنید.

  • برای سفره هفت سین از پارچه ترمه و یا پارچه های طرح دار قدیمی مانند بته جقه، اسلیمی، گل شاه عباسی و یا لچک تهیه کنید.
  • رنگ های آبی لاجوردی، عنابی، سرخ گلی و یا فیروزه ای همیشه مهر تاییدی بر دکوراسیون باستانی و قدیمی ایران می‌زنند.
  • ظروف سفره هفت سین سنتی باید به جنس فلز، سفال و یا شیشه باشد تا سین ها را درون آنها بچینید.
  • برای اینکه سنتی و قدیمی بودن سفره نمایش داده شود، به شما توصیه می کنیم  که در انتخاب و خرید وسایل توجه داشته باشید که تا جایی که امکان دارد از وسایل آئینی و قدیمی استفاده کنید.
  • عروسک های سنتی در چیدمان سفره هفت سین سنتی به خوبی نشان دهنده قوم، فرهنگ و آئین و رسومات هر منطقه ای است که نمایه سفره شما را دوچندان می‌کند.
  • همچنین بهتر است برای زیبایی بیشتر سفره از آینه شمعدان کوچک و قاب های قدیمی در کنار سایر لوازم استفاده کنید تا هیچ کم و کسری باقی نماند…!
سفره هفت سین سنتی و ایرانی

چیدمان سفره هفت سین به سبک مدرن 1401

با توجه به اینکه بیشتر منازل امروز آپارتمانی و با متراژ پایین هستند و با دکوراسیون سبک مدرن چیدمان می‌شوند، شاید شما جا و مکان کافی برای گستراندن سفره های سنتی هفت سین را نداشته باشید. به همین خاطر بهتر است به سمت سبک مدرن برویم چراکه سبک مدرن با حفظ سادگی و کارایی جلوه منحصر به فردی را به سفره شما می‌بخشد.

  • برای سفره به سبک مدرن لازم نیست پارچه های طرح دار روی میز پهن کنید؛ در واقع اصلا چیزی پهن نکنید و یا از پارچه های ساده مانند ساتن استفاده کنید.
  • وقتی تم سفره هفت سین را مدرن انتخاب می کنید، پس بهتر است ظروف سفره را ساده و تک رنگ خریداری کنید.
  • برای جذابیت بصری بیشتر سفره هفت سین، از قرار دادن وسایل چوبی و بازیافتی غافل نشوید.
  • آینه شمعدان مدرن را متناسب با سایر وسایل سفره هفت سین جدید در کنار آیینه چیدمان کنید تا در نگاه اول نظر هرکسی را به خود جلب کند.
سفره هفت سین مدرن و زیبا

سخن آخر

پهن کردن سفره هفت سین در عید باستانی نوروز برای ایرانیان جز عناصر جدانشدنی و فراموش نشدنی مراسم تحویل سال است. شاید از دوران بچگی تا به الان به خاطر نیاورید سالی را که هنگام تحویل سال به همراه عزیزانتان دور سفره هفت سین جمع نشده باشید. همین موضوع اهمیت چیدن این سفره را در فرهنگ ما مشخص می‌کند. به همین خاطر ما در تیم کاخ عروس سعی کردیم تا مهم ترین نکات خرید وسایل سفره هفت سین به سبک مدرن و یا سنتی را به همراه تصویر به شما توضیح بدهیم. امیدواریم تصمیم نهایی خودتان را گرفته باشید! از اینکه تا انتهای مطلب همراه ما بودید، متشکریم.

سوالات متداول درباره ی وسایل سفره هفت سین

سفره هفت سین را کجا بچینیم؟

از آنجایی که در هنگام سال تحویل همه اعضای خانواده دور سفره هفت سین جمع می‌شوند، چیدن سفره بر روی میز و یا گوشه ای از منزل، انتخاب درستی است.

برای چیدن سفره هفت سین، تم مدرن را انتخاب کنیم یا سنتی؟

تعیین تم سفره هفت سین بستگی به سلیقه و دکوراسیون منزلتان دارد. ولی معمولا سفره هفت سین سنتی طرفدار و محبوبیت بیشتری دارد.

لوازم ضروری و غیر ضروری سفره هفت سین کدامند؟

هفت سین سنجد، سماق، سبزه، سمنو، سرکه، سیب و سیر از لوازم ضروری سفره هفت سین و لوازمی مانند آینه شمعدان، سفره، سبزه، آینه و قرآن از مهم ترین وسایل غیرضروری سفره هستند که بدون آنها، سفره زیبایی ندارد.  

2 دیدگاه برای “نماد اصلی وسایل سفره هفت سین چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!