آشنایی با هنر آینه کاری

هنر آینه کاری یکی از پر طرفدارترین هنر های تزیینی در کشور ما به شمار می رود. این هنر تزئینی برمیگردد به دوره ساسانیان و قبل تر از آن. در دوره ساسانیان از تاریخ کشور ما، اولین و زیباترین آینه کاری ها مرسوم شدند و مورد توجه هنرمندان این حوزه قرار گرفتند به طوری که بیشتر در کاخ ها و بناهای پادشاهان ایرانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

یکی از تزیینات دکوراسیون داخلی که از دیرباز تا به امروز نقش مهمی در زیبایی نمای بیرونی و داخلی ساختمان ها دارد، هنر آینه کاری است. زمانی که قطعات و تکه های کوچک آینه به شکل های هندسی و مدل های مختلفی در می آید و این آینه ها بر روی دیوارها و سقف ها و ستون ها و… بناهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد به آن مکان جلوه ی زیبا  و درخشانی میبخشد.

آینه و شمعدان کاخ عروسفروشگاه اینترنتی کاخ عروس با بیش از 50 سال سابقه درخشان در زمینه تولید انواع آینه شمعدان اعم از آینه شمعدان قلم زنی و آینه شمعدان طرح نقره یکی از بزرگ ترین فروشگاه های خرید اینترنتی در این زمینه می باشد. شما می توانید با خیال راحت و اعتماد کامل محصول مورد نظر خود را بخرید و یا به صورت سفارشی بسازید.

شما میتوانید با رفتن به بخش فروشگاه محصولات ما، انواع و اقسام آینه شمعدان ها را با قیمت های مناسب و ارزان انتخاب کرده و خریداری نمائید.

فهرست مطالب

هنر آینه کاری
دکوراسیون منزل با آینه کاری

مطلب پیشنهادی : 10 نکته کلیدی برای دکوراسیون داخلی

تاریخچه آینه کاری

برخورد نور و بازتاب آن در آینه های کوچک و تشعشع آن باعث ایجاد درخشش و زیبایی خیره کننده ای میشود. اگر خواسته باشیم مقاومت و دوام این نوع تزئینات را در نظر بگیریم از لحاظ استحکام نیز این نوع از تزیینات دکوراسیون داخلی بسیار مقاوم می باشد و تا سالیان طولانی دوام دارند. اگر به سفر یا بازدید از  مکان های تاریخی رفته باشید و در آن مکان ها از تزیینات آینه کاری استفاده شده باشد، حتما جلوه خاص و دوام بالای این آینه کاری ها نظر شما را جلب کرده و شما را جذب تماشای خود کرده است .

این هنر یکی از شاخه‌های هنرهای تزیینی ایران است و از ابتکارهای ویژهٔ هنرمندان ایرانی به‌ شمار می‌آید و در دوره ساسانیان رایج بوده ‌است. از آیینه کاری‌های بجا مانده می‌توان بنای دیوانخانهٔ شاه طهماسب صفوی (۹۳۰–۹۸۴ق/ یا ۱۵۲۴–۱۵۷۶م) در قزوین را نام برد.

دیوانخانه شاه طهماسب صفوی
دیوانخانه شاه طهماسب صفوی

هنر آینه کاری در تزیین بناهای ساختمان

آب و آینه دو عنصر در فرهنگ ایرانیان که  نماد پاکی و روشنایی، راستگویی و صفا به حساب می آید بوده اند و همین امر دلیل براستفاده از آن در معماری نیز می تواند باشد. علاوه بر این ریشه‌های اقتصادی آینه‌ کاری را نباید فراموش کرد. جالب است بدانید به گفته مورخان در سده ۱۰هجری قمری آینه از اروپا (به ویژه از ونیز) به ایران وارد می‌شد که قسمتی از این آینه‌ها درهنگام  حمل و نقل و جابه‌جایی در مسیر ارسال می‌شکست. هنرمندان ایرانی با ابتکاری که به خرج دادند برای بهره‌گیری از قطعات شکسته راهی  یافتند و از آن‌ها برای آینه‌ کاری استفاده کردند و آینه‌کاری در واقع با کاربرد آن‌ها آغاز شد. آینه کاری درابتدا با نصب جام‌های یکپارچه آینه بر بدنه بناها شروع شد.

 

این هنر تزیینی اکثرا در اماکن مذهبی و آرامگاه ها جلوه خاصی ایجاد میکند.افراد هنرمند زیادی در ایران به این حرفه و هنر مشغول می باشند که شمار بسیار زیادی از آنان در استان اصفهان می باشند.

آینه کاری در دکوراسیون داخلی

می توان آینه کاری را در دکوراسیون داخلی اجرا کرد چرا که در هر المانی قابلیت اجرا دارد. ایجاد طرح های خلاقانه و جذاب برای دکوراسیون داخلی آن هم با استفاده از برش های آینه که بر روی دیوار و سقف ایجاد می شود زیبایی خاصی به فضای داخلی خانه می دهد. برای اینکه جلوه خاصی به فضای دکوراسیون داخلی خانه داده شود می توان آینه کاری روی دیوار را با تلفیقی از کاغذ دیواری یا گچبری در نظر گرفت.

هنر آینه کاری در دکوراسیون داخلی
هنر آینه کاری در دکوراسیون داخلی

ابزار و وسایل آینه کاری

مصالح و موادی که در هنر آینه کاری مورد نیاز هستند عبارتند از: آینه چسب یا بُنکس (در اصطلاح چسب چوب را گویند) سریش و گچ نرم. ابزارها و وسایلی که در هنر آینه کاری استفاده می‌شوند عبارتند از: قلم طراحی، خط‌کش چوبی برای خط اندازی روی شیشه، میز زیر دست، الماس آینه بر و تنها ابزاری که در نصب آن به کار برده می‌شود کاردک است.

 

مدل های متنوع آینه کاری

آینه کاری دارای مدل های متنوعی می باشد که مواردی از آن شامل: لوزی، مربع، قطری، دایره ای و شکل‌های هندسی جورچین (مربع و مستطیل نامنظم) هستند.

هنر آینه کاری را می‌توان بر روی  انواع دیوارها انجام داد نظیر: دیوارگچی، دیوار سیمانی، دیوار رنگ روغن، دیوار کاه گل، دیوار فلزی، دیوار MDF، دیوار سرامیکی، دیوار سنگی دیوار چوبی و … بکارگیری آینه در داخل خانه موجب می‌شود تا درون خانه بزرگتر نشان داده شده و در نتیجه زیباتر شود.

 بناهای تاریخی که در آنها از این هنر استفاده شده است:

  1. تالار آینه باغ نارنجستان قوام
  2. سقف تالار عمارت بادگیر در کاخ گلستان
  3. سالن آینه کاری وزارت خارجه ۱۳۳۰
  4. موزه سعدآباد تهران
  5. مسجد نصیرالملک
  6. خانه مویدی
  7. موزه مقدم
  8. کاخ نیاوران
  9. مسجد گوهرشاد
  10. گنبد سلطانیه
  11. حمام وکیل شیراز
  12. مسجد جامع اصفهان

سوالات متداول کاربران

تاریخچه استفاده از هنر آینه کاری به چه زمانی باز میگردد؟

این هنر یکی از شاخه‌های هنرهای تزیینی ایران است و از ابتکارهای ویژهٔ هنرمندان ایرانی به‌ شمار می‌آید و در دوره ساسانیان رایج بوده ‌است. از آیینه کاری‌های بجا مانده می‌توان بنای دیوانخانهٔ شاه طهماسب صفوی (۹۳۰–۹۸۴ق/ یا ۱۵۲۴–۱۵۷۶م) در قزوین را نام برد.

چه ابزاری در آینه کاری استفاده می شود؟

ابزارها و وسایلی که در هنر آینه کاری استفاده می‌شوند عبارتند از: قلم طراحی، خط‌کش چوبی برای خط اندازی روی شیشه، میز زیر دست، الماس آینه بر و تنها ابزاری که در نصب آن به کار برده می‌شود کاردک است.

چه مصالحی در آینه کاری استفاده می شود؟

مصالح و موادی که در هنر آینه کاری مورد نیاز هستند عبارتند از: آینه چسب یا بُنکس (در اصطلاح چسب چوب را گویند) سریش و گچ نرم.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!