چگونگی براق کردن آینه شمعدان برنجی به روش خانگی

معمولا همه ما دنبال آینه و شمعدان هایی هستیم که علاوه بر زیبایی دارای قیمت و ارزش باشد. آینه شمعدان برنجی نسبت به آینه و شمعدان‌های نقره از قیمت پایین تری برخوردار است اما از نظر زیبایی و جلوه شبیه هم هستند. اگر چه قیمت برنج از نقره کمتر است ولی این به آن معنا نیست که ارزش زیادی ندارد. پس باید از آن‌ها به خوبی مراقبت کنیم و برای تمیز کردن آن نیز از هر ماده شوینده ای استفاده نکنیم. ما در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم، که برای براق کردن آینه شمعدان برنجی خود از چه روش‌هایی استفاده کنید. پس تا انتهای مقاله همراه با کاخ عروس باشید.

آینه و شمعدان کاخ عروسفروشگاه اینترنتی کاخ عروس با بیش از 50 سال سابقه درخشان در زمینه تولید انواع آینه شمعدان اعم از آینه شمعدان قلم زنی و آینه شمعدان طرح نقره یکی از بزرگ ترین فروشگاه های خرید اینترنتی در این زمینه می باشد. شما می توانید با خیال راحت و اعتماد کامل محصول مورد نظر خود را بخرید و یا به صورت سفارشی بسازید.

شما میتوانید با رفتن به بخش فروشگاه محصولات ما، انواع و اقسام آینه شمعدان ها را با قیمت های مناسب و ارزان انتخاب کرده و خریداری نمائید.

فهرست مطالب

3 روش براق کردن آینه شمعدان

روش اول) براق کردن آینه شمعدان برنجی با لیمو

  1. ابتدا از جنس وسیله مطمئن شوید. چگونه تشخیص دهیم آینه و شمعدان برنجی هست یا خیر؟ برای این کار کافی است آهن ربایی را به وسیله مورد نظر نزدیک کنیم. اگر آهن ربا چسبید می‌فهمیم جنس وسیله برنج نیست یا لایه نازکی از برنج دارد. به هیچ وجه برای بررسی جنس وسایل از روش ساییدن استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است آن وسیله فقط دارای رویه نازکی از برنج باشد و با این کار به آسانی از بین برود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر برای تشخیص برنج اصل یا تقلبی مطلب (چه آینه شمعدونی برنجی بخرم که اصل باشه؟) را مطالعه کنید.
  2. در مرحله دوم براق کردن آینه شمعدان برنجی، یک لیمو را از وسط نصف کرده و یک تکه را در کاسه فشار دهید.
  3. جوش شیرین را به آن اضافه کنید. هنگامی که جوش شیرین به لیمو اضافه شود، طبیعی است که تا مدتی گاز تولید کند.
  4. تا زمانی که مخلوط جوش شیرین و لیمو به شکل خمیر در بیاید باید آن را هم بزنید.
  5. یک پارچه مناسب یا نخی را بردارید و به مخلوط لیمو و جوش شیرین آغشته کنید. سپس به آرامی روی جسم برنجی بکشید. در صورتی که می‌خواهید بهتر نتیجه بگیرید، بهتر است که مخلوط را در یک جهت و به صورت یک‌دست روی جسم برنجی بکشید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک مسواک مخلوط را به آرامی روی قسمت‌هایی از جسم، مانند قلم زنی‌های روی کار که دسترسی به آن‌ها مشکل است بمالید.
  6. در اینجا باید آینه و شمعدان را با آب بشویید تا خمیر روی آن باقی نماند. برای آبکشی راحت تر و اثر بخش تر و همچنین تمیز کردن شیارها یا طرح های قلمزنی شده روی کار از مسواک استفاده کنید.برای گرفتن نتیجه بهتر میتوانید این مراحل را یک تا چند بار تکرار کنید.
  7. در مرحله آخر فقط کافیست با یک حوله یا پارچه مناسب جسم برنجی را خشک کنید.یادتان باشد برای حفظ جلوه خود به طور مداوم گردگیری شود.برای براق‌تر کردن آینه و شمعدان از روغن زیتون نیز می‌توانید استفاده کنید.

مواد لازم برای  براق کردن کردن آینه و شمعدان با لیمو

  • لیمو (یک الی دو عدد)
  • جوش شیرین (یک قاشق چای خوری)
  • یک عدد ظرف نسبتا کوچک
  • وسیله برنجی 

روش دوم) برق انداختن آینه شمعدان برنجی در خانه با آب داغ و صابون

روش دیگر براق کردن آینه شمعدان برنجی باید از آب و صابون کمک بگیرید. برنج را می‌توان به‌راحتی با استفاده از آب داغ و صابون تمیز کرد.

  1. در آب داغ مقداری مایع ظرفشویی بریزید؛ می‌توانید از سینک و سطل استفاده کنید.
  2. بگذارید ظرف برنج داخل محلول آب و صابون به مدت چند دقیقه خیس بخورد ، سپس با استفاده از دستمال مایکروفایبر مقداری آن را بسابید، سپس آبکشی نمایید.

  3. اگر جسم موردنظر خیلی بزرگ است و در سینک جا نمی‌شود، در وان حمام یا از سطل آب بزرگ داخل حمام استفاده کنید. همچنین می‌توانیدبا روش اسپری کردن این کار را انجام دهید و بگذارید چند دقیقه روی برنج باقی بماند.

 
برق انداختن ظرف برنجی با صابون
برق انداختن ظروف برنجی با آب داغ و صابون

روش سوم) براق کردن آینه شمعدان برنجی با گوجه فرنگی

  • برای تمیز کردن آینه شمعدان برنجی یا ظروف برنجی از گوجه استفاده کنید.
  •  محصولات تولیدشده از گوجه ( سس و رب ) به‌اندازه کافی اسید داخل خود دارند تا بتوانند جرم و لک‌های روی برنج را از بین ببرند.
  • مقداری از محصولات گوجه را روی برنج بمالید و بگذارید ۱ ساعت بماند؛ سپس آبکشی و خشک نمایید .
برق انداختن با گوجه
براق انداختن ظرف برنجی با سس کچاپ یا کوجه

سایر روش های براق کردن ظروف برنجی

  • اسید لاکتیک موجود در ماست باعث از بین رفتن لکه ظروف برنجی می‌شود. ظرف را با ماست بپوشانید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس آن را با آب بشویید و در نهایت با یک پارچه تمیز آن را خشک کنید.
  • استفاده از نمک و سرکه. ابتدا سرکه را روی تمامی سطوح ظرفتان بریزید و در ادامه نمک را روی آن بپاشید. سپس یک پارچه را به سرکه آغشته کرده و بر روی سطوح بمالید. زمانیکه سطحتان کاملا براق شد ظرف را با آب شستشو داده و سپس خشک کنید.

علت کدر یا سیاه شدن آینه شمعدان برنجی

شاید باور داشته باشید برنج مرغوب سیاه یا کدر نمی شود؛ اما اشتباه است. در این قسمت می‌خواهیم علت کدر و یا سیاه شدن ظروف برنجی را بررسی کنیم. به طوری کلی آلیاژ برنج بعد از گذشت زمان کدر می‌شود. ولی شما می‌توانید زمان لازم برای کدر شدن ظروف برنجی یا آینه شمعدان‌تان را طولانی‌تر کنید.

اول از همه علت کدر شدن برنج را باید بدانیم! کدر شدن و از دست رفتن جلای ظروف برنجی چند دلیل می‌تواند داشته باشد:

  • چون فلز برنج ترکیبی از مس و روی هست؛ بر اثر واکنش شیمیای هوا با فلز روی داخل آلیاژ، بعد از گذشت زمان، برنج کدر می‌شود (توجه داشته باشید برنج مرغوب سیاه نمی‌شود).

نکته: اگر دوست دارید ظروف برنجی مرغوب و اصل رو به راحتی تشخیص بدید. به مقاله راه های تشخیص برنج اصل مراجعه کنید.

  • رسوبات آب! بله رسوبات آب روی ظروف برنجی باعث کثیف شدن و جرم گرفتن ظرف می‌شود و این امر جلای برنج را کم می‌کند.
  • به طور کلی جرم گرفتن ظرفتان چون یک لایه روی برنج اضافه می شود(چربی، گرد و خاک و غیره) باعث از بین رفتن رنگ طلایی فلز برنج می‌شود.
ظروف برنجی سیاه
ظرف برنجی ای که کدر شده است.

با رعایت این سه نکته ساده از کدر شدن ظروف برنجی ای مثل آینه شمعدان هایتان جلوگیری کنید

  1. محصول را در مجاورت بخار آب قرار ندهید؛ کنار پلوپز یا اجاق آشپزخانه یا غیره مکان‌هایی هستند که قرار دادن ظرف در این موقعیت‌ها توصیه نمی‌شود.
  2. بعد از شستشو حتما ظرفتان را با دستمال خشک کنید.
  3.  به طور کلی نگذارید چربی، گرد و خاک و غیره روی ظرفتان به مدت طولانی باقی بماند. (از جرم گرفتن ظروف جلوگیری کنیم)

 با رعایت این نکات ساده می‌توانید روند کدر شدن ظرفتان را کند‌تر کنید! این نکته‌ها باعث می‌شوند که بعد از مدت زمانی کوتاه، جلای ظرف از بین نرود.

با این روش‌ها به راحتی می‌توانید از کدرشدن زود هنگام ظروف برنجی جلوگیری کنید. اگر آینه شمعدان برنجی‌تان کدر شده، با استفاده از روش‌های بالا به راحتی می‌توانید جلا و براق بودن ظرف را از روز اول بهتر کنید.

اگر روش‌های دیگری برای جلا دادن ظروف برنجی می‌شناسید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر سوالی در رابطه با ظروف برنجی و نحوه تمیز کردن آن‌ها دارید در بخش نظرات بپرسید؛ ما حتما در اسرع وقت پاسخ میدهیم.

2 دیدگاه برای “چگونگی براق کردن آینه شمعدان برنجی به روش خانگی”

  1. با سلام .آینه شمعدان‌من به علت استفاده از جلا دهنده سیاه شده،با چه روشی میتونم راحت تمیزش کنم.
    چون وقتی با کارد یا چاقو تمیز میکنم سیاهی ها میره،ولی زمان زیادی میبره.

    • سلام بر شما . لطفا مشخص کنید که رنگ آینه و شمعدان و آبکاریش چی هست . اگر نقره هست که باید مجدد فرایند آبکاری رو طی کنه ولی اگر برنج هست از آبلیمو و رب استفاده و با نمد تمیز کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!

توجه!

به علت نوسانات قیمت در بازار، تمامی قیمت ها نامعتبر می باشد!
لطفا قبل از ثبت سفارش قیمت محصول را استعلام بگیرید.